Afgelopen zaterdag, 11 januari, was ik aanwezig op het congres ResearchED. Ik gaf er mijn lezing ‘Wat zit er achter AD(H)D?’ De eerste namens Dawning. Een fantastische vuurdoop, want het niveau op ResearchED ligt hoog.

Elke ronde bevatte tien parallelle sessies, dus de keuze was overweldigend. Toch vonden zo’n 60 bezoekers de weg naar mijn lokaal en zat mijn sessie een paar minuten van tevoren al vol. En de sfeer was uitstekend, zowel tijdens mijn eigen sessie als daarbuiten.

Afwezige thema’s
Ondanks het propvolle programma waren er een paar thema’s die ik niet terug kon vinden: wetenschappelijk onderwijs, smartphonegebruik en slaap. Daar zijn natuurlijk verklaringen voor. Zo acht het wetenschappelijke onderwijs zichzelf vaak ‘weinig schools’, dus is de drempel om bij ResearchED aan te sluiten misschien groot. En smartphones zijn zeker een thema op scholen, maar het onderzoek hiernaar is natuurlijk nog jong.

De interesse in het thema slaap & onderwijs was ook wel degelijk aanwezig, dus ik zal meer vaart zetten achter het ontwikkelen van mijn lezing over een ‘slaapvaardige’ school. Bottom line? Het advies om later te beginnen is te kort door de bocht, een school heeft het hele plaatje nodig om tot een weloverwogen beslissing te kunnen komen.

Ter geruststelling… hoop ik
Buiten mijn sessie om merkte ik dat er een frustratie ligt als het gaat om het vertrouwen en/of op waarde kunnen schatten van bronnen. Als twee wetenschappelijke publicaties elkaar tegenspreken, welke moet je dan geloven? En als iemand het heeft over een ‘bewezen effectieve aanpak’, hoe verhoudt zich dat dan tot onderwijstheorie die iets heel anders voorspelt?

Ik kan me deze frustraties heel goed voorstellen. Het goede nieuws is dat er een oplossing is. Het slechte nieuws is dat die niet snel en simpel is. Het is een meerjarenplan waar misschien niet iedere docent zin in heeft – immers, de werkdruk is hoog en de waardering valt tegen. Maar wie op ResearchED aanwezig was, is er al wel aan begonnen: je laten informeren, vragen stellen, ideeën voorleggen aan elkaar en niet schromen om experts bij je werk te betrekken. Knowledge is power. Het geeft voeding aan het vakmanschap van de docent.

Tot slot
De mensen die bij mijn sessie aanwezig waren, zou ik nog even willen helpen herinneren: stuur me dat mailtje, dan voorzie ik je van de beloofde bronnen.

Was je er niet bij? Dan wijs ik je graag op de komende edities van ResearchED, waaronder die in Mechelen (BE) in maart en een aantal kleinere verspreid over Nederland. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte van de edities waar ik zelf aanwezig zal zijn. Elders op deze website vind je meer informatie over mijn lezingen.

Blog – Vuurdoop: ResearchED NL 2020
Getagd op: