Dawning komt van dawn, de dageraad: het eerste licht in de ochtend, nog vóór de zonsopkomst. Dawning betekent in bredere zin dat er een nieuwe periode aanbreekt of iets staat te gebeuren, of dat er iets bekend of duidelijk begint te worden.

Dawning houdt zich bezig met jongeren, hun onderwijs en hun geestelijke gezondheid. De kwaliteit van het onderwijs, maar ook van de jeugdzorg en de geestelijke gezondheidszorg, staan onder druk. Problemen in deze sectoren ondermijnen op de lange termijn de kwaliteit van onze samenleving als geheel.

Dawning draagt bij aan de professionalisering van docenten en aan de zelfstandigheid en het perspectief van jongeren. Dit gebeurt door middel van lezingen, trainingen en kortdurende persoonlijke begeleiding. Thema’s zijn onder andere studiestrategieën, AD(H)D, studiestress, slaap en motivatie.

Kennis van zaken is de bril waardoor men scherp kan zien.

Dawning opereert vanuit Bussum en is opgericht door Alex Steenbreker.

Over Alex Steenbreker
Alex Steenbreker (1996, Enschede) doorliep een hobbelige schoolcarrière die haar interesse wekte in effectief onderwijs en geestelijke gezondheid bij jonge mensen. De bijlessen die ze gaf, zetten haar verder aan het denken over de leefwereld van jongeren en de uitdagingen van leren en onderwijzen.

In 2016 richtte ze Leerpunt ADD op, een website die volwassenen met AD(H)D en hun omgeving voorziet van belangrijke informatie. Ze schreef artikelen over uiteenlopende thema’s, waaronder executieve functies, prikkelverwerking, emotieregulatie en slaap.

In haar Groningse bachelor biologie volgde ze specialisatieroutes in de gedrag- en neurowetenschap, chronobiologie en biomedische wetenschappen. Haar scriptie ging over het effect van slaaptekort op de ontwikkeling van tieners. Naast haar studie was ze columnist bij de universiteitskrant, waar ze gewoontes binnen het wetenschappelijk onderwijs graag ter discussie stelde. In 2019 rondde ze haar studie cum laude af. Kort erna startte ze Dawning.

Lees relevante opiniestukken van Alex op de pagina In de media.