Dawning komt van dawn, de dageraad: het eerste licht in de ochtend, nog vóór de zonsopkomst. Dawning betekent in bredere zin dat er een nieuwe periode aanbreekt of iets staat te gebeuren, of dat er iets bekend of duidelijk begint te worden.

Dawning heeft de missie om essentiële kennis te helpen aanvullen bij jongeren, jongvolwassenen en hun omgeving. Thema’s zijn onder andere studiestrategieën, AD(H)D en slaap. Dawning gaat uit van een interactie tussen onderwijs en geestelijke gezondheid.

Kennis is onmisbaar om perspectief te creëren bij jonge mensen. Dat geldt voor hen zelf, maar ook voor alle betrokken volwassenen, die met de juiste kennis van zaken een groot verschil kunnen maken. Kennis stelt je mede in staat tot communiceren, nieuwe informatie begrijpen en doeltreffend handelen.

Dawning opereert wisselend vanuit Bussum, Enschede en Groningen en is opgericht door Alex Steenbreker.

Over Alex Steenbreker
Alex Steenbreker (1996, Enschede) doorliep een hobbelige schoolcarrière die haar interesse wekte in effectief onderwijs en geestelijke gezondheid bij jonge mensen. De bijlessen die ze daarna gaf, zetten haar verder aan het denken over de leefwereld van jongeren en de uitdagingen van leren en onderwijzen.

In 2016 richtte ze Leerpunt ADD op, een website die volwassenen met AD(H)D en hun omgeving voorziet van belangrijke informatie. Ze schreef artikelen over uiteenlopende thema’s, waaronder executieve functies, prikkelverwerking, emotieregulatie en slaap.

In haar Groningse bachelor biologie volgde ze specialisatieroutes in de gedrag- en neurowetenschap, chronobiologie en biomedische wetenschappen. Haar scriptie ging over het effect van slaaptekort op de ontwikkeling van tieners. Naast haar studie was ze columnist bij de universiteitskrant, waar ze gewoontes binnen het wetenschappelijk onderwijs graag ter discussie stelde. In 2019 rondde ze haar studie cum laude af. Kort erna startte ze Dawning.