Leer bouwen aan je kennis

Voor wie is de training?
Deze training is voor scholieren die beter willen leren hoe ze moeten leren. Je zoekt een effectieve leerstrategie, zodat je weinig tijd kwijt bent aan leerwerk, maar toch veel onthoudt.

Misschien heb je moeite met het vinden van de beste manier om je toetsen voor te bereiden. Het zou kunnen dat je bang bent om niet over te mogen of om je examens niet te halen. Je stelt misschien vaak uit of je planning zit juist heel vol. Misschien heb je al veel adviezen opgevolgd die weinig bleken te helpen. School maakt je moedeloos en soms boos.

Het kan zijn dat je meer eigen regie wilt, omdat je je nu te veel afhankelijk voelt van je school, leraar of je ouders. Of je bent gewoon nieuwsgierig naar hoe je het beter kan aanpakken, zodat het leren makkelijker gaat en je meer tijd hebt voor andere dingen.

Uitstellen of juist te hard werken
Er is een bekende leerstrategie die slecht werkt: de dag voor de toets heel hard stampen, waarna je het meeste weer vergeet. Als jij ook dit uitstelgedrag vertoont, weet je zelf waarschijnlijk ook dat het niet de beste strategie is. Misschien heb je al met de gevolgen te maken gehad. Gaten in je kennis duiken later weer op en de bergen leerwerk worden uiteindelijk te groot.

Maar beter plannen en je planning ook echt opvolgen, is zo makkelijk nog niet. Sommige leerlingen maken hele uitgebreide planningen. Omdat het opvolgen telkens een beetje mislukt, moet de planning weer anders en dat kost weer tijd. Je planning kan zo vol komen te zitten, dat je geen tijd meer hebt voor andere dingen dan school. Maar ook als je heel hard werkt, kan het zomaar zijn dat je cijfers tegenvallen.

Demotivatie en stress
Als je inzet niet loont, raak je je motivatie kwijt. Als je niet meer gemotiveerd bent, heb je het werken voor school al vaak opgegeven. Dan heb je misschien vaak ruzie. Ouders en leraren vinden dat je harder moet werken, beter moet plannen of aan je toekomst moet denken. Jij wordt er moedeloos en boos van, zelfs als je ook wel snapt waarom ze dat vinden.

Als je cijfers tegenvallen terwijl je er wel voor hebt gewerkt, kan je gaan denken dat je dom bent. Je kan faalangst ontwikkelen, gaan denken dat je geen doorzettingsvermogen hebt, boos zijn op jezelf en somber zijn. Als je alleen nog maar kan denken aan wat je allemaal moet doen en moet halen, ben je erg gestrest.

Maar hoeveel je leert, hangt niet alleen af van hoeveel tijd je aan je leerwerk besteedt of hoe hard je werkt. Het gaat ook vooral om hoe je het aanpakt. Het is dus niet zo dat je dom bent als je wel hard werkt, maar toch slechte cijfers haalt. De aanpak die het beste werkt, kan je leren. Veel jongeren, ouders en zelfs leraren weten dat niet. Die aanpak, dat is waar de training over gaat.


Doelen
Bij de training ‘Leer bouwen aan je kennis’ leer je vier principes voor effectieve studiestrategieën. Het gaat hier om actief uit je geheugen ophalen, de juiste timing van herhaling, het combineren van woord en beeld en het gebruiken van voorbeelden. Het toepassen daarvan zorgt ervoor dat informatie zich snel in je geheugen vast zet. Ook kan je beter inschatten wat je wel en niet meer weet.

Daarna ga je aan de slag met een slimme methode die de vier principes kan combineren: een verbeterde versie van de Leitnerbox. Met de methode hoef je je leerwerk niet meer te plannen. In plaats daarvan ontwerp je een nieuwe studieroutine. We oefenen ermee, stellen haalbare doelen, en je krijgt jouw eigen Leitnerbox mee naar huis.

Je krijgt toegang tot de informatie op www.leitnerbox.nl. Aan Alex, die ook de training geeft, kan je achteraf ook nog vragen blijven stellen.


Twee versies
Er zijn twee scholierenversies van deze training. De ene is voor oudere scholieren, die meestal zonder hulp hun huiswerk maken en leren. Er hoort informatie bij die je aan je ouders en aan school kan doorgeven, zodat zij je kunnen steunen. Deze training heeft 5 tot 8 deelnemers.

De andere versie is bedoeld voor scholieren die regelmatig hulp nodig hebben met huiswerk of planning. Tijdens deze training doet een begeleider die je kent of een van je ouders zelf ook mee. Zo begrijpen zij ook precies hoe de strategieën en de Leitnerbox werken. Dan hoef je minder uit te leggen als je er later zelf mee aan de slag gaat, maar kunnen ze je steunen en met je meedenken. Deze training heeft plek voor 3 tot 5 leerlingen.

Door Alex
De training wordt gegeven door Alex Steenbreker. Zij bedacht de verbeterde versie van de Leitnerbox, ontwierp de materialen en de training zelf. Ze heeft geheugenwetenschap gecombineerd met haar eigen ervaring als scholier en als student.

Ik wil een training volgen
In de agenda staat wanneer en waar er trainingen gepland staan, en ook wat ze kosten. Als er geen training gepland staat in jouw regio, kan je toch een vooraanmelding doen, zodat je direct op de hoogte bent als deze wel wordt ingepland. Overleg met je ouders of je mentor of dit een optie voor je is. Voor vragen mag jij en mogen zij natuurlijk contact opnemen. Aanmelden of vooraanmelden gaat via het contactformulier.