Leer bouwen aan je kennis

Voor wie is de training?
Deze training is geschikt voor jou als je wil weten hoe je leren beter kan aanpakken. Je zoekt een goede manier van leren, zodat je er weinig tijd aan kwijt bent, maar toch veel onthoudt.

Misschien wil je hogere cijfers halen, zodat je toegelaten kan worden op een vervolgopleiding, of je wil graag meer tijd overhouden voor andere dingen dan school. Dan kan deze training je daar heel goed bij helpen.

Het kan ook zijn dat je problemen hebt met school. Misschien wil je deze training daarom graag volgen om die problemen aan te pakken. Hartstikke fijn, dan kunnen we aan de slag! Maar het kan ook zijn dat je juist helemaal geen zin hebt in een training, maar dat je ouders of leraren vinden dat het iets voor jou is.

Wat als je niet weet of deze training wel wat voor je is, maar je ouders of leraren vinden van wel?
Misschien heb je al vaak adviezen gekregen. Mensen zeggen misschien tegen je dat je harder je best moet doen, beter moet plannen of een samenvatting moet schrijven. Het kan ook zijn dat je al andere trainingen hebt gevolgd, huiswerkbegeleiding en bijles hebt gehad, en dat het allemaal niet genoeg heeft geholpen of je vooral een vervelend gevoel gaf.

Als jij het idee hebt dat het allemaal niet werkte, dan denk je misschien dat deze training je ook niet kan helpen. Dat snap ik, en ik kan niet zomaar zeggen dat je ongelijk hebt, want ik ken je (waarschijnlijk) nog helemaal niet.

Wel kan ik zeggen dat je een training zoals deze nergens anders kan volgen, dus dat het niet zo kan zijn dat je al weet wat ik je ga uitleggen. Sommige gedeeltes zal je misschien herkennen. Andere dingen die ik zeg, verbazen je misschien. En ik leg je een methode uit die superhandig is en ervoor zorgt dat je je leerwerk minder hoeft te plannen: een verbeterde versie van de leitnerbox. Wedden dat je die nog niet kent?

Oh, en wat misschien ook helpt: toen ik op school zat, had ik zelf ook veel moeite met hoe ik mijn leerwerk aan moest pakken. Ik weet nog goed hoe dat voelde. Ik weet ook dat jij je misschien niet hetzelfde voelt als ik toen. Maar als het slecht gaat op school, word je daar meestal niet vrolijk van.

Misschien ben je nu nog niet overtuigd en wil je eerst weten wie ik ben, hoe ik denk over leren en wat er in de training komt. Bekijk dan zeker even de filmpjes en lees hieronder verder. We kunnen ook gewoon even (beeld)bellen of appen als je wil, zodat je me vragen kan stellen.

Uitstellen of juist te hard werken
Misschien doe jij dit ook: een of een paar dagen voor de toets heel hard leren, waarna je het meeste weer vergeet. Zo ja, dan weet je zelf waarschijnlijk ook dat uitstelgedrag niet de beste strategie is – zélfs al werkt het soms wel. Misschien heb je al met de gevolgen te maken gehad. Gaten in je kennis duiken later weer op en de bergen leerwerk worden uiteindelijk te groot.

Maar beter plannen en je planning ook echt opvolgen, is zo makkelijk nog niet. Sommige leerlingen maken hele uitgebreide planningen. Omdat het opvolgen telkens een beetje mislukt, moet de planning weer anders en dat kost weer tijd. Je planning kan zo vol komen te zitten, dat je geen tijd meer hebt voor andere dingen dan school.

En zelfs als je heel hard werkt, kan het soms toch zo zijn dat je cijfers tegenvallen.

Demotivatie en stress
Als je inzet niet loont, raak je je motivatie kwijt.

Als je helemaal niet meer gemotiveerd bent, heb je het werken voor school al vaak opgegeven. Ouders en leraren vinden soms dat je van alles moet doen, waar jij tegenop ziet. Jij wordt daar moedeloos en boos van, zelfs als je ook wel snapt waarom ze dat willen.

Als je cijfers tegenvallen terwijl je er wel voor hebt gewerkt, kan je gaan denken dat je dom bent. Je kan faalangst ontwikkelen, gaan denken dat je geen doorzettingsvermogen hebt, boos zijn op jezelf en somber zijn. Als je alleen nog maar kan denken aan wat je allemaal moet doen en moet halen, ben je erg gestrest.

Maar hoeveel je leert, hangt niet alleen af van hoeveel tijd je aan je leerwerk besteedt of hoe hard je werkt. Het gaat ook vooral om hoe je het aanpakt. Het is dus niet zo dat je dom bent als je wel hard werkt, maar toch slechte cijfers haalt.

De aanpak die het beste werkt, kan je leren. Veel jongeren, ouders en zelfs veel leraren weten dat niet. Die aanpak, dat is waar de training over gaat.


Doelen
Bij de training ‘Leer bouwen aan je kennis’ leer je vier principes voor effectieve studiestrategieën. Het gaat hier om actief uit je geheugen ophalen, de juiste timing van herhaling, het combineren van woord en beeld en het gebruiken van voorbeelden. Het toepassen daarvan zorgt ervoor dat informatie zich snel in je geheugen vast zet. Ook kan je beter inschatten wat je wel en niet meer weet.

Daarna ga je aan de slag met een slimme methode die de vier principes kan combineren: een verbeterde versie van de Leitnerbox. Met de methode hoef je je leerwerk nauwelijks meer te plannen. In plaats daarvan ontwerp je een nieuwe studieroutine. We oefenen ermee, stellen haalbare doelen, en je krijgt jouw eigen Leitnerbox mee naar huis.

Je krijgt toegang tot de informatie op www.leitnerbox.nl. Achteraf kan je ook nog vragen blijven stellen.


Twee versies
Er zijn twee scholierenversies van deze training. De ene is voor oudere scholieren, die meestal zonder hulp hun huiswerk maken en leren. Er hoort informatie bij die je aan je ouders en aan school kan doorgeven, zodat zij je kunnen steunen. Deze training heeft 5 tot 8 deelnemers.

De andere versie is bedoeld voor scholieren die regelmatig hulp nodig hebben met huiswerk of planning. Tijdens deze training doet een begeleider die je kent of een van je ouders zelf ook mee. Zo begrijpen zij ook precies hoe de strategieën en de Leitnerbox werken. Dan hoef je minder uit te leggen als je er later zelf mee aan de slag gaat, maar kunnen ze je steunen en met je meedenken. Deze training heeft plek voor 3 tot 5 leerlingen.

Als je niet met een groepstraining mee kan of wil doen, maar het allemaal wel graag wil leren, kunnen we natuurlijk overleggen. Misschien kan ik apart met je afspreken.

Door Alex
Ik ben Alex Steenbreker. Ik bedacht de verbeterde versie van de Leitnerbox zelf tijdens mijn studie. Ik zou willen dat ik mijn training terug in de tijd kon sturen. Dan zou ik veel minder problemen gehad hebben op school, zou ik nu wél iets van natuurkunde snappen, zou ik Duits kunnen praten en niet steeds zo dom overkomen als ik weer eens niets van geschiedenis blijk te weten…
Gelukkig is het met mijn studie neuro- en gedragbiologie wel goed gekomen: die haalde ik met een 8,2 gemiddeld!

Wil je een training volgen?
In de agenda staat wanneer en waar er trainingen gepland staan, en ook wat ze kosten. Als er geen training gepland staat in jouw regio, kan je toch even contact opnemen, zodat ik met je mee kan denken en je direct op de hoogte kan stellen als deze wel wordt ingepland. Overleg met je ouders of je mentor of dit een optie voor je is. Voor vragen mag jij en mogen zij natuurlijk contact opnemen.