De training ‘Leer bouwen aan je kennis’

U kunt uw kind ook aanmelden als er nog geen training in uw regio gepland staat. U krijgt dan als eerst bericht over een nieuw ingeplande training en natuurlijk voorrang op de aanmelding. Liever persoonlijke begeleiding? Dat is soms mogelijk, neem gerust contact op.

De training Leer bouwen aan je kennis is gericht op scholieren die baat hebben bij het verbeteren van hun leerstrategieën. Er worden verschillende basisprincipes en methodes behandeld, waaronder de Leitnerbox.

Het doel van de training is dat uw kind weet hoe het op een behapbare manier de benodigde kennis moet opbouwen. Leren voor toetsen wordt op die manier veel beter te overzien.

Tijdens de sessies merkt uw kind dat het met minder frustraties méér kan leren, zolang het leren maar op de juiste manier wordt aangepakt. Die aanpak zorgt ervoor dat informatie zich snel in het geheugen vast zet. Ook weet uw kind er beter mee in te schatten wat hij of zij wel en niet meer weet. Dat gaat voor een groot deel aan de hand van kaarten in de Leitnerbox. We oefenen daarmee, stellen haalbare doelen, en uw kind krijgt de eigen Leitnerbox mee naar huis.

Deze training wordt gegeven door Alex Steenbreker. Zij is ook de maker van de training en van de verbeterde versie van de Leitnerbox. In het ontwerp heeft ze kennis van de werking van het geheugen gecombineerd met haar eigen ervaring. Als scholier was ‘leren leren‘ voor haar een lastig thema, maar in 2019 haalde zij haar bachelordiploma biologie cum laude, door gebruik te maken van effectieve studiestrategieën en haar Leitnerbox.

De Leitnerbox
De Leitnerbox is vernoemd naar de bedenker, die een simpele manier verzon om feiten effectiever in zijn geheugen te verankeren. Leitner schreef een vraag op een kaartje en het antwoord op de achterkant: een flashcard, waarmee hij zichzelf kon overhoren. Vervolgens gebruikte hij een doos met tussenschotten om al zijn kaarten te sorteren. Kaarten die hij zich na een tijd nog herinnerde, mochten verder; die hij vergat, moesten terug.

Alex’ Leitnerbox is effectiever en efficiënter dan de klassieke versie. Een aantal basisprincipes komt uitgebreid aan bod, zodat uw kind ze leert toepassen met behulp van de Leitnerbox, maar ook daarbuiten. Tijdens de training en daarna hebben u en uw kind toegang tot de informatie op www.leitnerbox.nl en buiten de sessies blijft Alex bereikbaar voor vragen, bijvoorbeeld via whatsapp.

Voor wie is de training?
Jongeren hebben grofweg twee manieren waarop zij reageren als ze niet weten hoe ze aan de eisen van school moeten voldoen. Sommige jongeren raken hun motivatie kwijt. Andere jongeren gaan juist tot het uiterste om het toch te halen.

Sommige tieners doen veel aan uitstellen, stampen vlak voor de toets en vergeten vervolgens alles weer. Die aanpak levert vaak stress op, maar niet het beste resultaat. Na verloop van tijd komen ze in de problemen, omdat de bergen leerwerk te groot zijn geworden. Uw kind gooit misschien de handdoek in de ring, terwijl u aandringt op meer inzet en planning. De betrokken docenten zitten soms ook met de handen in het haar.

De andere extreme is er ook. Sommige jongeren besteden veel tijd aan hun huiswerk, maar niet altijd op de meest handige manier. Deze jongeren proberen hun huiswerk vaak uitgebreid te plannen. Zo’n planning kan niet altijd goed worden opgevolgd, waardoor hij voortdurend moet worden bijgesteld. Ondanks alle moeite gaat er toch regelmatig iets mis, zijn de cijfers niet heel hoog en is er dan ook een hoop stress. U zou willen dat uw kind minder onder druk zou staan en zich meer kan ontspannen.

Misschien weet u niet zeker of uw kind ervoor open staat om de training te volgen. Misschien vindt uw kind dat er al ‘genoeg aan het hoofd gezeurd wordt’ of dat er helemaal geen tijd voor is. U zou de pagina met informatie voor scholieren kunnen laten zien, en de reactie van uw kind peilen. Als die afwijzend is, is er waarschijnlijk weinig vertrouwen in dat de methodes die ik aandraag zinvol zijn. Dan is een groepstraining soms niet de juiste weg, omdat er onder andere eerst aan dat vertrouwen gewerkt moet worden. Mocht dit aan de hand zijn, dan kunt u contact opnemen over de mogelijkheden voor persoonlijke begeleiding.

Studiestrategieën als basis voor verbetering
Als de situatie van een kind is geëscaleerd (bv. veel spijbelen, agressie of burn-out), is deze training niet meer voldoende om de zaak recht te trekken. Maar veel tieners hebben hier al last van zonder dat er escalatie optreedt. De moeilijkheden beginnen bij sommige jongeren al vroeg op de middelbare school, bij anderen pas tijdens hun studententijd.

Soms ontdekken ze wat maniertjes en trucjes, waardoor ze met de hakken over de sloot voldoendes of hele wisselende resultaten halen. Dat blijft niet altijd goed gaan. Een scholier zal misschien een keer blijven zitten of naar een ander niveau moeten. Als student kan uw kind vertraging oplopen of moeten stoppen met de studie. De lat komt vaak lager te liggen na een lange periode met veel faalervaringen. Dat doet uw kind geen goed. De mislukkingen en conflicten kunnen leiden tot neerslachtigheid, agressie of faalangst. Ondertussen wordt er maar niet uit gehaald wat er wel in zit.

Het aanleren van effectieve leerstrategieën leidt doorgaans tot succeservaringen. Door zelfstudie efficiënt aan te pakken, worden frustraties en tijdverspilling voorkomen. Onder die omstandigheden kan uw kind zich herstellen, en u als ouder(s) ook. Na verloop van tijd kan de motivatie en nieuwsgierigheid van uw kind weer terugkeren. In veel gevallen is ook bijles niet meer nodig.

Uw steun als ouder is natuurlijk enorm belangrijk. Daarom ontvangt u aanvullende informatie over hoe u uw kind kunt helpen om de nieuwe studieroutines aan te houden. Het veranderen van gewoontes kan in de eerste periode lastig zijn, maar wanneer uw kind de draai eenmaal gevonden heeft, worden de voordelen dagelijks gevoeld.

De school speelt natuurlijk ook een rol: voor dit leerproces (en soms ook herstelproces) moet enige ruimte zijn. Soms is die ruimte beperkt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vele toetsmomenten waarbij een leerling al snel op een dip of fout wordt afgerekend, onduidelijke verwachtingen of tekortkomingen tijdens de lessen. Toch kan de inhoud van de training ook in dit soort gevallen heel waardevol zijn. Als u vermoedt dat dit soort zaken spelen, geef dit dan gerust aan.


Deelname
Eén versie van de training is gericht op scholieren die doorgaans zelfstandig hun huiswerk maken, met name in de bovenbouw. Deze training heeft 5 tot 8 deelnemers. Kom vóór aanvang gerust ook even binnen. Zelf neem ik sowieso vooraf contact met u op. Ik stel me graag aan u voor en hoor ook graag over bijzonderheden m.b.t. uw kind.

De versie voor minder zelfstandige scholieren, zoals onderbouwleerlingen, heeft plek voor 3 tot 5 deelnemers. Wanneer deze training wordt georganiseerd door Dawning zelf, doet u zelf ook mee met sommige trainingssessies. Als deze training in opdracht van een school wordt gegeven, zijn er doorgaans interne begeleiders aanwezig of zijn er andere afspraken gemaakt. Er is aanvullende informatie voor u beschikbaar.

Bovenbouwleerlingen met AD(H)D of ASS, en soms ook erg jonge hoogbegaafde leerlingen in de bovenbouw, kunnen er baat bij hebben om de training voor minder zelfstandige scholieren te volgen, mede zodat de ouders dan beter kunnen ondersteunen (i.v.m. relatief zwakke executieve functies). In sommige gevallen is persoonlijke begeleiding een betere optie dan de groepstraining. Neem bij twijfel gerust contact op.

Van de training is ook een versie voor studenten.

Bij andere trainingen die ik volgde, lag de uitvoering bij mij, maar die was steeds drama. Van Alex’ training kreeg ik zelfvertrouwen, mede omdat ik aan de hand ben meegenomen bij de uitwerking van de concepten. Ik was een keer niet naar huis gestuurd met een “vage” opdracht die nooit meer gecontroleerd zou worden door iemand. Ik was naar huis gegaan met het idee dat ik niet alleen was.

Iris, Geneeskundestudent LUMC, Instagram @studying_with_iris

Kosten & korting
De training voor zelfstandige scholieren kost rond de 250 euro per kind. De training voor minder zelfstandige scholieren (en een ouder of andere begeleider) kost ongeveer 350 euro per kind.

Impuls & Woortblind verleent 10% ledenkorting. Als u twee of meer jongeren tegelijk inschrijft, krijgt u 10% korting op de gehele inschrijving. Deze kortingen zijn samen te gebruiken, maar worden wel na elkaar berekend (de eerste 10% van de volledige prijs, de tweede 10% van de eenmaal verminderde prijs).

Aanmelden voor de training is in de eerste instantie vrijblijvend. Aanmelden is ook al mogelijk als er nog geen training in uw regio gepland staat. Zo kan ik u verzekeren van een plek voor uw kind als deze training wel wordt ingepland en kan ik met u meedenken.

Als u (een groepje) ouders van meerdere kinderen bent, kan het goedkoper zijn om de training naar u toe te halen dan om hen in te schrijven voor een geplande training. Bovendien is de planning en locatie dan in overleg. De prijs voor een door u gehoste training ligt tussen de 1050 en 1350 euro. Neem voor meer informatie contact op. Ik bel u graag terug.

Inschrijven of vragen stellen kan via het contactformulier. Vermeld bij vragen eventueel uw telefoonnummer, zodat ik u kan bellen. Mailen naar info@dawning.nl mag natuurlijk ook.


Voorwaarden bij inschrijving
Om de kwaliteit van de training te bewaken, geldt de volgende regel over aanwezigheid. Bij een gespreide training resulteert een afwezigheid voor een sessie in een afmelding voor de resterende sessie(s). Deze maatregel voorkomt dat hiaten bij deelnemers de aandacht opeisen, wat ten koste kan gaan van de andere deelnemers. Daarnaast voorkomt het dat een leerling/student zich baseert op gebrekkig begrip en oefening, wat tot tijdrovende en frustrerende fouten in het gebruiken van de Leitnerbox zou kunnen leiden.
Als er sprake is van overmacht, neem dan zo snel mogelijk contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ten tweede wordt er verwacht dat uw kind vijf minuten vóór de start aanwezig is, zodat de tijd die voor de training staat ook echt besteed kan worden aan de inhoud. Te laat komen wordt daarom niet op prijs gesteld. Dankuwel voor uw begrip.

Afmelden voor de training geeft recht op restitutie:
– 100% bij afmelding vóór de inschrijvingsdeadline,
– 50% bij afmelding na de inschrijvingsdeadline maar uiterlijk de dag vóór de training start,
– 15% restitutie bij afmelding op de dag van (de eerste sessie van) de training zelf, mits deze afmelding vóór het starttijdstip van de training is binnengekomen,
– geen restitutie als de deelnemer zonder tijdige afmelding niet op de training verschijnt (no show),
– 10% restitutie bij een afmelding vanaf een latere sessie van een gespreide training, mits deze afmelding vóór het starttijdstip van de betreffende sessie is binnengekomen.