Leren met de Leitnerbox – Vernieuwenderwijs

Docenten willen hun leerlingen helpen met effectieve leerstrategieën zoals de leitnerbox. Wie leerlingen met deze methode wil laten werken, kan op een aantal dingen letten. Daarover publiceerde Vernieuwenderwijs dit artikel van Alex over (24 november 2020).


Coronacrisis vergroot ook in hoger onderwijs de kansen-ongelijkheid

Op 8 april 2020 verscheen Alex’ opiniestuk in ScienceGuide: “Opleidingen die een hoog studietempo aanhouden […], zullen wellicht in staat zijn om te voorkomen dat hun studenten collectief studievertraging oplopen, maar daarmee verleggen zij de schade naar de groep kwetsbare studenten.”


Blind vertrouwen? Liever niet

Op 11 februari verscheen op ScienceGuide een veel gelezen en gewaardeerd betoog van Menno van der Schoot: ‘Een scriptiebeoordeling past niet in een schema’. Hij riep op tot vertrouwen in het vakmanschap van docenten.

Enkele dagen later publiceerde ScienceGuide mijn reactie: ‘Blind vertrouwen op het vakmanschap van universitair docenten? Liever niet‘ (18 februari 2020).


Bericht Huis aan Huis Enschede 15 januari 2020. Alex Steenbreker geeft workshops met haar bedrijf Dawning: 'Kennis geeft jongeren perspectief'.

Huis aan Huis Enschede

Online 8 januari, offline 15 januari 2020

Uitgevlogen Enschedese (23): ‘Jongeren verliezen hun nieuwsgierigheid’


Opinie-reactie op Laura Batstra door Alex Steenbreker in Trouw, 17 augustus 2018: "Psychische stoornis is meer dan een gebrek aan aanpassing"

Psychische stoornis is meer dan gebrek aan aanpassing

17 augustus 2018 in Trouw

(ruim vóór de oprichting van Dawning)